Studia podyplomowe
Zrównoważona gospodarka odpadami w dobie gospodarki o obiegu zamkniętym
CEL STUDIÓW
Celem studiów jest podniesienie kwalifikacji zawodowych i uzyskanie gruntownej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu problematyki gospodarki odpadami, przede wszystkim w aspekcie praktycznym. Osoby posiadające wykształcenie wyższe zajmujące się szeroko pojętą gospodarką odpadami dzięki tym studiom uzyskają uzupełnienie wiedzy wyniesionej ze studiów oraz pracy zawodowej.
OPIS
W roku akademickim 2024/2025 studia będą prowadzone w formie hybrydowej.
Kierunek ma charakter interdyscyplinarny, łącząc ze sobą aspekty społeczne, prawne, gospodarcze, środowiskowe i ekonomiczne. Tematyka studiów obejmuje m. in zagadnienia dotyczące: aspektów ustrojowych, systemowych, funkcjonalnych i finansowych gospodarki odpadami, przetwarzania odpadów w praktyce, inwestycji w gospodarce odpadami, praktycznych aspektów zamówień publicznych, systemów zarządzania środowiskowego (certyfikacja, raportowanie), potencjału odpadów w dobie GOZ w świetle polityki Unii Europejskiej.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Grupą docelową są absolwenci studiów wyższych (co najmniej I stopnia), w szczególności:
- Pracownicy i kadra zarządzająca przedsiębiorstw funkcjonujących w gospodarce odpadami,
- Pracownicy zakładów komunalnych,
- Przedstawiciele organów stanowiących i wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego (gminy, powiatu, województwa),
- Pracownicy administracji samorządowej i państwowej, pracownicy zakładów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
- Pracownicy firm doradczych, instytucji kontrolnych, organizacji ochrony środowiska i ekologicznych, specjalistów ochrony środowiska,
Inne osoby zainteresowane szeroko pojętą problematyką funkcjonowania gospodarki odpadami, których celem jest dalszy rozwój zawodowy.
Osoby posiadające wykształcenie wyższe zajmujące się szeroko pojętą gospodarką odpadami dzięki tym studiom uzyskają uzupełnienie wiedzy wyniesionej ze studiów oraz pracy zawodowej. Celem studiów jest podniesienie kwalifikacji zawodowych i uzyskanie gruntownej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu problematyki gospodarki odpadami, przede wszystkim w aspekcie praktycznym.
PROGRAM STUDIÓW
Studia podyplomowe Zrównoważona gospodarka odpadami w dobie Gospodarki Obiegu Zamkniętym (GOZ) będą poruszały kwestie nieujęte
w programach innych kierunków: potencjał energetyczny odpadów, w tym termiczne przekształcanie odpadów, biogaz, biometan, produkty uboczne, produkty po utracie statusu odpadu, surowce krytyczne, a po drugie studia będą miały walor mocno praktyczny.
Nacisk na praktyczne poznanie gospodarki odpadami będzie się przejawiać w wyjazdach studyjnych (zwiedzanie instalacji termicznego przekształcania odpadów, instalacji produkującej paliwa z odpadów oraz biogazowni) oraz w doborze wykładowców (wśród prelegentów będą osoby na co dzień pracujące z żywymi organizmami, jakimi są instalacje). W poruszanej podczas wykładów tematyce wskażemy przykładowo, jak radzić sobie z organami kontrolującymi, co zawierać we wniosku o wydanie zezwolenia odpadowego, by sprawniej takie zezwolenie uzyskać.
WYKŁADOWCY
Zajęcia prowadzić będą pracownicy naukowi ze stopniem co najmniej doktora nauk, prawnicy o rozległym doświadczeniu praktycznym, przedsiębiorcy, praktycy zarządzania, specjaliści z zakresu ochrony środowiska i gospodarki odpadami, specjaliści ds. certyfikacji. Kadrę stanowią:
- dr hab. Iwona Jelonek, prof. UŚ – pracownik naukowy Instytutu Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zatrudniona na stanowisku profesora Uczelni. Od 2022 roku Dyrektor Centrum Badawczego w Uniwersytecie Śląskim, Centre for Biomass Energy Research and Education. Ekspert w dziedzinie petrologii i geochemii organicznej, zajmuje się oceną jakości paliw stałych oraz procesem karbonizacji węgla a także produkcją i spalaniem biomasy. W zakresie prowadzonych badań ukierunkowanych na identyfikację zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych znajdujących się w próbkach środowiskowych (gleba, powietrze i woda). Ponad to specjalizuje się w zakresie poszukiwania odnawialnych źródeł energii. Prowadzi intensywne działania związane z OZE, co ma przełożenie na konkretne zrealizowane wdrożenia w zakresie pozyskiwania naturalnych źródeł ciepła. Dzięki prowadzonej działalności łączy Naukę z Przemysłem, opracowuje Nowoczesne Technologie dla poprawy jakości powietrza oraz ochrony środowiska naturalnego,
- prof. dr hab. inż. Grzegorz Wielgosiński – jest aktualnie Dziekanem Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska. Jest autorem 6 monografii, 66 rozdziałów w monografiach, 130 publikacji w czasopismach polskich i zagranicznych, ponad 350 wystąpień (referatów i posterów) na konferencjach naukowych oraz 12 patentów i 3 zgłoszeń patentowych oraz 2 Polskich Norm. Zajmuje się zagadnieniami ochrony powietrza (oczyszczanie gazów odlotowych, rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze, zarządzanie ochroną powietrza), gospodarki odpadami (termiczne przekształcanie odpadów, plany gospodarki odpadami, paliwa alternatywne) oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (prowadzi wykłady w tym zakresie dla studentów Politechniki Łódzkiej oraz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi), a także zrównoważonego rozwoju. Główne zainteresowania badawcze skupiają się na problemie powstawania emisji i ograniczania emisji dioksyn (polichlorowanych dibenzo-p-dioksyn i polichlorowanych dibenzofuranów) z procesów spalania. W latach 2007-2011 był członkiem Sekcji Spalania Komitetu Termodynamiki i Spalania Polskiej Akademii Nauk, natomiast w latach 2011-2015 członkiem Komitetu Inżynierii Środowiska Polskiej Akademii Nauk. Ponadto był członkiem Komitetu Technicznego Nr 280 ds. ochrony powietrza Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Od 2009 roku jest ekspertem Waste-to-Energy Research and Technological Council Europe (WtERT Europe) z siedzibą w Niemczech. Od 2014 roku jest przewodniczącym Komisji Ochrony Środowiska Oddziału Łódzkiego PAN, a od 2021 roku jest członkiem Łódzkiego Towarzystwa Naukowego. Jest autorem monografii: „Termiczne przekształcanie odpadów” – Wyd. Nowa Energia, Racibórz, 2020, „Termiczne przekształcanie odpadów komunalnych – wybrane zagadnienia” – Wyd. Nowa Energia, Racibórz, 2016, oraz „Emisja dioksyn z procesów termicznych i metody jej ograniczania”. – Wyd. PAN, Oddział w Łodzi, Komisja Ochrony Środowiska. Łódź, 2009, współautorem podręcznika „Technologie i procesy ochrony powietrza” – Wyd. PWN, Warszawa 2018; oraz autorem rozdziału „Ochrona powietrza atmosferycznego” w podręczniku „Ochrona środowiska dla inżynierów” (red. J. Krystek) – Wyd. PWN, Warszawa 2018,
- dr hab. Magdalena Zabochnicka, Profesor Uczelni – jest badaczką i wykładowczynią w Wydziale Infrastruktury i Środowiska Politechniki Częstochowskiej. Posiada multidyscyplinarne wykształcenie w kilku dziedzinach: medycznej – nauki farmaceutyczne, mgr Analityki Medycznej, humanistycznej – BSc Filologia Angielska, nauk społecznych – Business English oraz stopnie naukowe dr hab. zdobyte w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych – Inżynieria Środowiska, Górnictwo i Energetyka. Była stypendystką Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w programie „Top 500 Innovators” w zakresie zarządzania badaniami i komercjalizacji rezultatów badań naukowych w Uniwersytetach: Cambridge i Oxford w Wielkiej Brytanii. Odbyła staże naukowe w wiodących ośrodkach naukowo-badawczych w Polsce. Od wielu lat współpracuje z wieloma jednostkami naukowymi w Polsce i za granicą, m.in. jako Profesor wizytujący (Visiting Professor) w University of Cagliari na Sardynii we Włoszech. Kierunkami jej zainteresowań badawczych są technologie środowiskowe oraz OZE, w kontekście Gospodarki o Obiegu Zamkniętym. Propogatorka odpowiedzialnego zarządzania środowiskiem ESG na drodze wdrażania strategii przeciwdziałania zanieczyszczeniom środowiska poprzez m.in. obniżanie śladu środowiskowego (węglowego, wodnego), środowiskową ocenę cyklu życia (life cycle assessment LCA) i cyrkularną gospodarkę odpadami (6R – Rethink, Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Repair). Dorobek naukowy to ponad 150 współautorskich i autorskich publikacji w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych, 2 patenty dot. produkcji biomasy i oczyszczania ścieków, jedno świadectwo ochronne na wzór użytkowy bioreaktora i 10 zgłoszeń patentowych w UPRP na wynalazki dot. sposobu otrzymywania biodegradowalnego tworzywa. Za wynalazki otrzymała wiele międzynarodowych nagród i medali oraz nagrodę Prezes Urzędu Patentowego RP,
- dr Zbigniew Jelonek – doktor Nauk o Ziemi oraz adiunkt na Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego podstawowym obszarem zainteresowań są biopaliwa stałe w ujęciu całego procesu technologicznego od pozyskanego surowca do jego termicznego przekształcania wraz z oceną jakości wytworzonego paliwa. Ponadto jest ekspertem w zakresie obejmującym technologie konwersji i magazynowania energii. Bierze udział w międzynarodowych projektach poświęconych badaniom biopaliw stałych, a także jest prekursorem i współautorem pierwszej na świecie klasyfikacji zanieczyszczeń stałych w biopaliwach. Jest autorem licznych publikacji naukowych oraz prac badawczych, wdrożeniowych i rozwiązań patentowych,
- dr inż. Delfina Rogowska – Autor i kierownik Systemu KZR INiG – systemu certyfikacji zrównoważonej produkcji biopaliw i biopłynów i paliw z biomasy, zatwierdzonego przez Komisję Europejską (Decyzja 2022/2461). Pracownik Instytut Nafty i Gazu – Państwowego Instytut Badawczego w Krakowie. Obrona rozprawy doktorskiej pt. „Obniżenie emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw silnikowych” na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Audytor oraz wieloletni trener w szkoleniach z zakresu Systemu KZR INiG, obliczania emisji gazów cieplarnianych. Autor ponad 70 prac naukowo-badawczych w tym prace dla przemysłu rafineryjnego, 35 publikacji naukowych, 50 referatów na konferencjach krajowych i zagranicznych. Główny obszar badań to ocena na zgodność z kryteriami zrównoważonego rozwoju, w tym szacowania emisji GHG w cyklu życia paliw. Ekspert w pracach Grup Roboczych Ministerstwa Klimatu i Środowiska w ramach: Partnerstwa Biogazowego, Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej, Zespołu ds. zwiększania wykorzystania zrównoważonej biomasy w krajowym systemie elektroenergetycznym i ciepłowniczym. Ekspert Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w Europejskim Komitecie Normalizacyjnym CEN/TC 383/WG 3 Biodiversity and environmental aspects. Członek Komitetu Technicznego nr 144 Koksu i Przetworzonych Paliw Stałych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. W latach 2009-2022 Ekspert z ramienia Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w CEN/TC19 – Work Group WG 23 „Specification of automotive LPG and related test method. Laureat medali przyznanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej, Ministra Gospodarki Ministra Energii, Ministra klimatu i Środowiska,
- Krzysztof Wróblewski – CEO Contec, naukowiec, manager oraz ekspert z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, a także łączenia badań i rozwoju z przemysłem. Contec SA to firma przyspieszająca transformację przemysłu do gospodarki obiegu zamkniętego, która zajmuje się przetwarzaniem opon samochodowych. Recykling opon jest bardzo ważny w naszych szerokościach geograficznych, ponieważ w samej Unii Europejskiej produkuje się rocznie około 300 milionów sztuk, co stanowi około 25% produkcji światowej. Każda z nich ma swój czas życia – zwykle jest to kilka lat. Oznacza to, że rocznie do utylizacji oddaje się ponad 4,5 miliona ton odpadu, którym są zużyte opony samochodowe. Contec produkuje z nich pełnowartościowy surowiec wykorzystywany ponownie w przemyśle. Krzysztof stanowisko Prezesa Zarządu i Dyrektora ds. Rozwoju objął w wieku 26 lat (2018 r.). Wcześniej jako pracownik naukowy Politechniki Warszawskiej oraz inżynier procesu w Contec był jednym z twórców autorskiej technologii Molten, która wykorzystuje proces pirolizy do przetwarzania opon, przy znacznie wyższych, niespotykanych nigdzie indziej parametrach bezpieczeństwa, efektywności i powtarzalności jakości produkcji. Krzysztof Wróblewski brał udział w projektowaniu i uruchomieniu w Contec pierwszej na świecie instalacji opartej na tej technologii. Pozwala ona prowadzić regularną produkcję przemysłową.
- dr inż. Wojciech Szulik – Ekspert w dziedzinie badań jakościowych paliw stałych, biopaliw stałych oraz paliw z odpadów. Pracownik firmy Energopomiar Sp. z o.o., spółki wieloaspektowo wspierającej transformację energetyczną. Zaangażowany w długofalowe działania ukierunkowane na rozwój organizacji poprzez realizację projektów inwestycyjnych oraz prac B+R. Ukończył studia doktoranckie na Uniwersytecie Śląskim jako uczestnik I edycji Programu „Doktorat Wdrożeniowy”. Chemik, absolwent Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Ukończył również studia menedżerskie Executive Master of Business Administration. Współpracuje z Centre for Biomass Energy Research and Education Uniwersytetu Śląskiego w zakresie certyfikacji formowanych biopaliw stałych. Wspiera również prace normalizacyjne prowadzone przez Polski Komitet Normalizacyjny. Wielokrotny wykładowca dla Jednostek Samorządu Terytorialnego specjalizujący się w problematyce niskiej emisji,
- dr inż. Kamil Banaszkiewicz – Doktor nauk technicznych w zakresie inżynierii środowiska, zastępca kierownika Katedry Gospodarki Wodno-Ściekowej i Technologii Odpadów na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Wrocławskiej. Specjalista w zakresie unieszkodliwiania i recyklingu odpadów przemysłowych i komunalnych, w tym niebezpiecznych. Członek Polskiego Zrzeszenia Inżynierów i Techników Sanitarnych. Autor/współautor ponad 50 publikacji i 46 raportów z badań w tym z projektów badawczych zlecanych z przemysłu i jednostek samorządowych. Promotor ponad 70 prac dyplomowych inżynierskich/magisterskich. Wyniki swoich prac regularnie prezentuje publicznie na seminariach i konferencjach o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Członek zespołów badawczych realizujących projekty z zakresu monitoringu zagrożeń środowiska oraz technologii przetwarzania odpadów. Jako nauczyciel akademicki oprócz prowadzenia zajęć dydaktycznych bierze czynny udział w pozaprogramowej współpracy ze studentami i popularyzacji nauki i techniki,
- Klaudia Subutkiewicz – Dyrektor Wydziału Gospodarki Odpadami Urzędu Miasta Bydgoszczy. Absolwentka Politechniki Bydgoskiej oraz szeregu studiów podyplomowych i szkoleń w zakresie zarządzania środowiskiem i gospodarki odpadami, zamówień publicznych czy administracji i finansów publicznych. Od 2013r. zawodowo ściśle związana z gospodarką odpadami komunalnymi i organizowaniem systemu gminnego na terenie Miasta Bydgoszczy. Od 2020r. aktywny członek Zespołu ds. Odpadów Komunalnych Unii Metropolii Polskich. Prelegentka na ogólnopolskich konferencjach związanych z gospodarką odpadami i klimatem. Uczestniczka eksperckich spotkań związanych z pracami Ministerstwa Klimatu i Środowiska w zakresie gospodarki odpadami,
- Tomasz Kaczmarek – Praktyk, specjalista ds. ochrony środowiska, od ponad osiemnastu lat w branży gospodarki odpadami komunalnymi. Właściciel firmy Synteko. Audytor współpracujący z czołowymi jednostkami w Polsce: TUV Nord Polska Sp. z o .o. oraz ISOCERT Sp. z o.o. w obszarze systemów zarządzania środowiskowego według normy ISO 14001:2015 oraz EMAS (w szczególności audyty w zakresie gospodarowania odpadami: recykling odpadów opakowaniowych, ZSEiE). Współautor poradnika wydawnictwa C.H. BECK pt. „Sprawozdania o odpadach komunalnych. Analiza nowych wzorów obliczeniowych w kontekście zmian prawnych”. Od kilku lat prowadzi m.in. szkolenia dla przedstawicieli firm i samorządów z zakresu sprawozdawczości w gospodarce odpadami komunalnymi, bardzo dobrze oceniany za posiadaną wiedzę i praktyczne podejście do omawianych zagadnień. Absolwent Wydziału Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykładowca na Studiach Podyplomowych – Zarządzanie Gospodarką Odpadami Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w przedmiocie: Systemy sprawozdawczości środowiskowej ze szczególnym uwzględnieniem BDO,
- Piotr Szewczyk – Prezes Zarządu Rady RIPOK – Związek Pracodawców, z-ca dyr. ZUOK „Orli Staw” Specjalista w zakresie inwestycji przemysłowych i gospodarki odpadami. Posiada bogate doświadczenie w projektowaniu oraz kierowaniu realizacją i eksploatacją nowoczesnych zakładów przetwarzania odpadów. Absolwent Politechniki Łódzkiej, posiada dyplom MBA, ukończył podyplomowe studia zarządzania środowiskiem. Kierował projektowaniem i realizacją ZUOK „Orli Staw” obsługującego 24 miasta i gminy (www.orlistaw.pl) . Kieruje jego eksploatacją. Brał udział w jego modernizacji i rozbudowie. Projekt modernizacyjny obejmował nowoczesną sortownię oraz pierwszą w Polsce instalację fermentacji selektywnie zbieranych bioodpadów w procesie termofilowym, ciągłym. Autor licznych publikacji w prasie i wydawnictwach naukowych z zakresu gospodarki odpadami oraz inwestycji w ochronie środowiska i energii odnawialnej. Wykładowca akademicki oraz prelegent na licznych konferencjach i szkoleniach. Brał udział w opracowaniu i weryfikacji dokumentacji technicznej i przetargowej zadań inwestycyjnych i opracowań planistycznych z zakresu gospodarki odpadami oraz opiniowaniu aktów prawnych w zakresie gospodarki odpadami. Współzałożyciel i Prezes Zarządu „Związku Pracodawców Rada RIPOK” zrzeszającego wiodące instalacje komunalne (www.radaripk.eu),
- Andrzej Jerzy Kubik – magister inżynier przetwórstwa tworzyw sztucznych – w 1986 roku ukończone z wyróżnieniem studia na Technische Universität Chemnitz (Niemcy) na wydziale „Plast- und Elast-Technik“. W roku 1990 ukończone studia podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku Handel Zagraniczny. Od 1987 roku tłumacz przysięgły języka niemieckiego. Z zawodu – recykler – jako Prezes GPR Guma i Plastik Recycling, Prokurent REPLAS Recycling Plastics zarządza firmami recyklingowymi ze 100% udziałem kapitału niemieckiego (jednoosobowy zarząd i prokura generalna od 2011 r.), trzy zakłady produkcyjne zatrudniające łącznie ok. 250 osób. Z przekonania – ekolog – publikacje w czasopismach branżowych „PLAST NEWS”, „Energia i Recykling”, „PLASTIME”, „Chemia i Biznes” – uczestnictwo w pracach Grupy ROP w ramach Konfederacji Lewiatan („Biuletyn Zielonej Transformacji”) oraz działaniach Koalicji na Rzecz Recyklingu Tworzyw Sztucznych. Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Recyklerów Opon, Członek Zarządu Rady Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu – Krajowego Klastra Kluczowego (aktywność w ramach trzech grup roboczych: Oponiarskiej, Tworzyw Sztucznych i Edukacji Ekologicznej) oraz Członek Rady Ekspertów Polskiego Związku Przetwórców Tworzyw Sztucznych. Główne postulaty wnoszone do prac w/w gremiów to zbudowanie systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta na rzetelnej wiedzy fachowej i rachunku ekonomicznym procesów recyklingu (tzw. „koszt netto” gospodarowania odpadami) oraz zdrowym konsensusie pomiędzy wszystkimi interesariuszami Systemu wolnego od dotychczasowych patologii. Drugim ważnym postulatem jest zaangażowanie się biznesu w aktywną edukację społeczną (szczególnie wśród najmłodszych) w zakresie znaczenia surowców wtórnych w Gospodarce o Obiegu Zamkniętym i wynikających z niego obowiązku selektywnej zbiórki odpadów – tutaj zaangażowanie od 2019 w projekt RECYKLING i EDUKACJA (REC-EDU) zaowocowało powołaniem w Zespole Szkół w Zarzeczu klasy o profilu „Technik Ochrony Środowiska z Innowacją Recykling”, nad którą firmy GPR i REPLAS przejęły patronat merytoryczny (unikatowy na skalę kraju projekt edukacyjny w ramach partnerstwa biznesu i samorządu),
- Robert Biegała – specjalista z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w organach kontroli ruchu drogowego i transportu drogowego. Trener w dziedzinie transportu drogowego, czasu pracy kierowców, przewozu materiałów niebezpiecznych (ADR), SENT. Ceniony przez uczestników szkoleń za dużą wiedzę praktyczną oraz klarowne przedstawianie prezentowanych zagadnień. Wykładowca akademicki. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego,
- dr Beniamin Noga – posiada wykształcenie Doktora ekonomii w dziedzinie zarządzania. Ukończył Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu oraz Uniwersytet Międzynarodowy – IHI Zittau – Dresden Niemcy, Wydział: Management, Specjalizacje: Internationales Management (management międzynarodowy). Doświadczenie zawodowe (szczególnie w pracach B+R). Pełnił funkcję dyrektora finansowego, głównego księgowego, prokurenta, pełnomocnika Zarządu ds. ISO 9001, pełnomocnika Zarządu ds. funduszy UE w Dolnośląskim Centrum Hurtu Rolno-Spożywczego S.A. we Wrocławiu (Kapitał zakładowy:105 mln zł). Obecnie piastuje stanowisko Prezesa Zarządu w Econ Sp. z o.o., Prezesa Zarządu w Ekopartner Operator Sp. z o.o. oraz Wiceprezesa w Ekopartner Recykling Sp. z o.o. Kwalifikacje: – Fern University Hamburg, 1999, Podyplomowe studia – Handel i Zarządzanie w krajach anglosaskich (język wykładowy – angielski), – Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, 2000, Podyplomowe Studium Rachunkowość i kontrola finansowa, – Uniwersytet Wrocławski, 2001, Podyplomowe Studium Podatkowe – Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle, 2003, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „ORGMASZ” Warszawa, – Podyplomowe studia Analityk Zarządzania (2 lata), – SGGW Warszawa – studia podyplomowe Ochrona Środowiska i Zarządzanie Gospodarką Odpadami. Ważniejsze publikacje naukowe (w sumie ponad 15): – Financing of Environmental Expenses in Communal Activity; – Environmental risk in Poland,
- Hanna Marlière – Specjalistka z zakresu ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Od ponad 15 lat związana z branżą gospodarki komunalnej, w szczególności w tematyce odpadów ulegających biodegradacji. Aktywnie uczestniczy w debacie publicznej nt. krajowego i europejskiego prawa, konsultantka krajowych i międzynarodowych organizacji branżowych, w tym Komisji Europejskiej i Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Autorka licznych analiz branżowych, raportów i opracowań oraz publikacji w prasie branżowej oraz prelegentka podczas kluczowych wydarzeń w tematyce ochrony środowiska w Polsce. Czynnie działa także w sektorze pozarządowym poprzez Fundację Pro terra,
- Adrian Zając – z wykształcenia prawnik i inżynier inżynierii środowiska, dotychczasowy wieloletni inspektor ochrony środowiska w WIOŚ. Obecnie przedsiębiorca, trener, założyciel AZ Management, prawnik w kancelarii radców prawnych. Audytor wewnętrzny systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001:2015. Adrian Zając jest specjalistą ds. ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Posiada zarówno ugruntowane wykształcenie inżynierskie, jak i prawnicze. Wykładowca na studiach podyplomowych prawa ochrony środowiska. Praktykę zawodową rozpoczął w Centrum Doskonałości Recyklingu Politechniki Wrocławskiej. Wieloletni pracownik administracji publicznej – jednostek samorządu terytorialnego oraz administracji rządowej. Prowadził postępowania administracyjne w zakresie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Pracując na stanowisku starszego inspektora ochrony środowiska w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska we Wrocławiu przeprowadził kilkaset kontroli podmiotów gospodarczych i organów samorządowych. Dokonał przy tym szeregu działań pokontrolnych, w ramach których z powodzeniem przeprowadził kilkadziesiąt postępowań administracyjnych. Posiada bogate doświadczenie i merytoryczną wiedzę z zakresu gospodarki odpadami w przedsiębiorstwach. Jako członek międzynarodowej organizacji IMPEL (The European Union Network for the Implementation and Enforcement of Environmental Law) brał czynny udział w spotkaniach grupy roboczej w Brukseli, dotyczących europejskiego prawa ochrony środowiska. Wielokrotnie opiniował projekty zmian aktów normatywnych z zakresu prawa ochrony środowiska. Prowadzi szkolenia zarówno pracowników organów administracji publicznej, jak i kadry zarządzającej i pracowników przedsiębiorstw. Osoba żywiołowa i dynamiczna, z ogromnym zaangażowaniem podchodzi do prowadzonych działań i szkoleń,
- Katarzyna Wolny-Tomczyk – Adwokat w ECO LEGAL Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych, Prezes Zarządu Związku Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy, Członek Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu – Krajowy Klaster Kluczowy. Specjalizuje się w prawie ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem prawa odpadowego (w kontekście regulacji krajowych i unijnych). Udziela wsparcia w zakresie uzyskiwania decyzji środowiskowych, zezwoleń na zbieranie, przetwarzanie odpadów, pozwoleń na wytwarzanie odpadów, pozwoleń zintegrowanych. Wspiera w procesie ustalania obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a także reprezentuje w postępowaniach dotyczących opłat za korzystanie ze środowiska, kar i odpowiedzialności za szkody w środowisku. Doradza w sprawach związanych z prawem geologicznym i górniczym, prawem energetycznym, emisjami gazów cieplarnianych i z obrotem uprawnieniami do emisji. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa odpadowego organizowane dla przedsiębiorców i przedstawicieli samorządów. Od sierpnia 2020 roku Członek Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu – Krajowy Klaster Kluczowy. Od lipca 2022 roku Prezes Zarządu Związku Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy. Od września 2022 roku Członek grupy roboczej ds. pochodzenia i dostępności biomasy – przy departamencie OZE w MKiŚ,
- Dominika Majchrzak – Radca prawny w ECO LEGAL Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Ukończyła prawo i geografię na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy w organie administracji samorządowej i organie administracji geologicznej. Specjalizuje się w prawie ochrony środowiska, prawie odpadowym, prawie geologicznym i górniczym oraz prawie administracyjnym. Pomaga w zakresie wdrażania systemów zarządzania środowiskowego i ESG w przedsiębiorstwach, doradza w zakresie certyfikacji KZR INiG (zwłaszcza paliwa z biomasy). Zapewnia wsparcie prawne w zakresie postępowań administracyjnych i kontroli dotyczących szeroko pojętego gospodarowania odpadami oraz postępowań dotyczących wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (w tym sporządzanie karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz współuczestnictwo w sporządzaniu raportu oddziaływania na środowisko). Posiada także doświadczenie w zakresie problematyki prawa geologicznego i górniczego (koncesje, prawo do informacji geologicznej, sukcesja obowiązków po zakończeniu działalności objętej koncesją, rekultywacja wyrobisk pogórniczych, itp.). Doradza w zakresie uzyskiwania koncesji na obrót specjalny (broń i amunicja). Posiada uprawnienia audytora wewnętrznego, pełnomocnika i menedżera zintegrowanego systemu zarządzania (ISO 9001, ISO 14001, ISO 18001). Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie zarządzania jakością oraz bezpieczeństwa i higieny pracy na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W czerwcu 2024 roku ukończyła studia podyplomowe ,,Menadżer ESG” w Krakowskiej Szkole Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, broniąc pracy dyplomowej, w której poruszyła temat roli organów administracji publicznej w kształtowaniu strategii i raportowania ESG przedsiębiorstw z branży gospodarowania odpadami. Świadczy pomoc prawną w języku polskim i angielskim,
- dr Aleksandra Krawczyk, LL.M. corp. restruc. – Adwokat w ECO LEGAL Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Jest adwokatem specjalizującym się w prowadzeniu procesów sądowych i arbitrażowych, przede wszystkim w sporach budowlanych, korporacyjnych i z zakresu gospodarki odpadami, w tym dotyczących waloryzacji wynagrodzeń w umowach o zamówienia publiczne. Ma doświadczenie występowania przed Sądem Najwyższym oraz sądem arbitrażowym International Chamber of Commerce, a także Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, gdzie występowała w imieniu Uniwersytetu Wrocławskiego przed Wielką Izbą. Posiada uprawnienia doradcy restrukturyzacyjnego. Świadczy pomoc prawną głównie na rzecz wierzycieli oraz syndyków. Doradza w szczególności w zagadnieniach na styku prawa restrukturyzacyjnego, upadłościowego i zamówień publicznych. Jest doktorem nauk prawnych (specjalność prawo restrukturyzacyjne) oraz absolwentką studiów ekonomii i międzynarodowym stosunków gospodarczych. Studiowała we Wrocławiu, Berlinie i Wiedniu, a także Heidelbergu, gdzie ukończyła program „Magister Legum in Unternehmensrestrukturierung”, przygotowujący do świadczenia usług prawnych dla przedsiębiorstw w kryzysie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych. Odbyła staże zawodowe w Niemczech oraz w Republice Czeskiej. W 2020 r. zwyciężyła w konkursie Rising Star Prawnicy – liderzy jutra organizowanym przez Wolters Kluwer Polska jako najlepszy prawnik w Polsce poniżej 35 roku życia. Jest autorką szeregu publikacji naukowych, w tym komentarzy do dyrektywy restrukturyzacyjnej, ustawy o zarządzie sukcesyjnym, prawa holdingowego i transformacji spółek handlowych. Od 2018 r. jest odpowiedzialna za przygotowanie i aktualizację komentarza do prawa upadłościowego wydawnictwa C.H. Beck w Monachium w zakresie polskich przepisów o upadłości i restrukturyzacji. Komentarz wydawany jest w języku niemieckim. Publikuje i świadczy pomoc prawną w językach polskim, niemieckim, angielskim i czeskim,
- Justyna Zyga – Radca prawny w ECO LEGAL Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Ukończyła studia prawnicze na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, studia Managing Business na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz Szkołę Prawa Niemieckiego na Humboldt-Universität zu Berlin. Doradza dużym przedsiębiorcom z kapitałem polskim i zagranicznym, w tym spółkom notowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, jak również przedsiębiorcom sektora MŚP, w szczególności z branży gospodarowania odpadami, produkcyjnej, finansowej, budowlanej, jak również przedsiębiorstwom zajmującym się produkcją i recyklingiem baterii; organizacjom odzysku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz organizacjom odzysku opakowań, wprowadzającym produkty w opakowaniach i wprowadzającym sprzęt elektryczny i elektroniczny. Restrukturyzuje grupy kapitałowe pod kątem bezpieczeństwa działania na gruncie Prawa ochrony środowiska, w szczególności zagrożeń sankcjonowanych administracyjnymi karami pieniężnymi. Z sukcesem zrealizowała projekty obejmujące m.in. wprowadzenie akcji spółki na giełdę (IPO), emisje obligacji (publiczne i prywatne), pozyskiwanie finansowania, połączenia i przekształcenia spółek (M&A), sprzedaże przedsiębiorstw i ich zorganizowanych części, w tym prowadzi audyty prawne i badania due diligence. Doradza w zakresie ładu korporacyjnego. W bieżącej pracy wspiera Zarządy i Rady Nadzorcze spółek w tematyce ochrony środowiska i inwestycji, negocjuje warunki umów, prowadzi dokumentację korporacyjną. Świadczy pomoc prawną w języku polskim, angielskim, niemieckim,
- Wioleta Hucał – Adwokat w ECO LEGAL Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Specjalizuje się w prowadzeniu procesów przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz spraw sądowych, przede wszystkim w sporach z zakresu gospodarki odpadami, sprawach budowlanych, związanych z branżą medyczną, IT, ochroniarską i cateringową, a także w sprawach korporacyjnych i cywilnych. Ma doświadczenie wykładowcy akademickiego, obecnie pracuje nad pracą doktorską dotyczącą umów zawieranych w reżimie zamówień publicznych. Prawo zamówień publicznych jest dziedziną, w której specjalizuje się do 12 lat jako praktyk. Cechuje ją praktyczne podejście do sprawy w kontekście celu, jaki pragnie osiągnąć klient. Doświadczenie zawodowe zdobywała w polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych, odnosząc liczne sukcesy,
- Magdalena Rosmus – Adwokat w ECO LEGAL Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Specjalizuje się w prawie administracyjnym i prawie ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem prawa odpadowego (w kontekście regulacji krajowych i unijnych). W ramach Kancelarii reprezentuje Klientów w postępowaniach administracyjnych, sądowo administracyjnych oraz karnych z zakresu prawa ochrony środowiska. Ma także doświadczenie w prowadzeniu sporów cywilnych, w tym z zakresu międzynarodowego prawa prywatnego. Absolwentka Szkoły Prawa Francuskiego (Droit Français et Européen des Affaires) Uniwersytetu Paris Dauphine przy współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim. Stypendystka programu LLP Erasmus na wydziale prawa Uniwersytetu Roberta Schumana w Strasbourgu. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie obsługi klientów francuskojęzycznych w ramach swojej pracy zawodowej, na przestrzeni ostatnich lat miała okazję, we współpracy z francuskimi adwokatami, występować przed sądem m.in. w Paryżu i Perpignan. Świadczy pomoc prawną w językach francuskim oraz angielskim. Jest przedstawicielem ECO LEGAL we Francusko-Polskiej Izbie Gospodarczej, której członkiem pozostaje ECO LEGAL,
- Artur Michalski – jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Częstochowskiej (1999r.). Ukończył specjalistyczne studia podyplomowe: Studium Oceny i Wyceny Zasobów Przyrodniczych SGGW i SGH, Kompensacje Przyrodnicze Natura 2000 (SGGW), Polityka Ochrony Środowiska – Ekologia i zarządzanie. Ukończył również podyplomowe studia Master of Business Administration (MBA) oraz Studium Relacje Międzynarodowe i Dyplomacja. Uczestniczy w badaniach prowadzonych przez Pracownię Oceny i Wyceny Zasobów Przyrodniczych (SGGW). Jest autorem lub współautorem kilkunastu publikacji naukowych. Ostatnio (2015-2024) pełnił funkcje wiceprezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Poprzednio piastował to stanowisko w latach 2006-2008. Zasiadał w Radach Nadzorczych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Katowicach oraz w Warszawie a także w spółkach energetycznych grupy Tauron oraz Energa. Pracował również jako doradca ministra środowiska oraz szef gabinetu politycznego ministra. W przeszłości był wiceprezesem zarządu Wodociągów Miejskich w Radomiu, Prezesem Zarządu Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Sochaczewie, a także Naczelnikiem Wydziału Funduszy Ekologicznych w Biurze Ochrony Środowiska Urzędu m. st. Warszawy. W latach 2000-2001 pracował w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na stanowisku doradcy Sekretarza Stanu, Pełnomocnika Rządu ds. Konwencji Klimatycznej ONZ. Działa społecznie w organizacjach ekologicznych, m.in. w Stowarzyszeniu na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju Polski, jest członkiem Rady Naukowej Polskiego Klubu Ekologicznego Małopolska,
- Kamil Kozłowski – prezes zarządu Biogas Technology Sp. z o.o. zajmującej się wsparciem technologicznym oraz środowiskowym dla budowanych, a także funkcjonujących biogazowni i kompostowni. Członek Zarządu Izby Gospodarczej Biogazu i Biometanu. Były dyrektor i doradca zarządu ds. energetycznych i technologicznych w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu. Autor i współautor kilkudziesięciu publikacji na temat fermentacji metanowej i kompostowania odpadów,
- Beata Matecka,
- Małgorzata Gotowska,
- Anna Kozera-Szałkowska,
ORGANIZACJA
Czas trwania:
Semestry: 2
Liczba godzin: 175 godzin
Organizacja zajęć:
Studia mają charakter zdalny. W części będą miały charakter warsztatów terenowych, które poświęcone będą dyskusji dla wypracowania właściwej reakcji na konkretne stany faktyczne. Wykłady będą odbywać się online (poza dwoma zjazdami stacjonarnymi oraz ww. wyjazdami na instalacje).
Program studiów: Program studiów podyplomowych GOZ
Dofinansowanie:
Istnieje możliwość dofinansowania studiów podyplomowych ze środków Unii Europejskiej z Bazy Usług Rozwojowych.
Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) oraz budżetu państwa w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (FESL 2021-2027), Działanie 10.17. Szkolenia i studia podyplomowe dla osób dorosłych – zielone kwalifikacje (Możliwe jest również finansowanie w ramach programów dla innych województw) w ramach Bazy Usług Rozwojowych.
Link: https://funduszeue.slaskie.pl/czytaj/10_17__szkolenia_i_studia
Kryteria ukończenia studiów:
Warunkiem pomyślnego ukończenia studiów podyplomowych jest zaliczenie wszystkich modułów objętych programem studiów podyplomowych.
Dokument ukończenia studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach.
REKRUTACJA
Kandydaci:
Studia adresowane są do absolwentów studiów I stopnia, II stopnia i jednolitych studiów magisterskich.
Termin i miejsce składania dokumentów:
Termin rekrutacji: od 31 października do 15 listopada 2024 r.
Zapisz się on-line
Rekrutacja elektroniczna w systemie IRK w termiach określonych w IRK. Wybierz i postępuj zgodnie z instrukcjami.
Złóż dokumenty w sekretariacie
Dokumenty można składać osobiście w sekretariacie studiów podyplomowych w terminie 7 dni od otrzymania decyzji o zakwalifikowaniu się na studia lub za pośrednictwem poczty (po wcześniejszym poinformowaniu telefonicznym lub mailowym sekretarza studiów).
Wymagane dokumenty:
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia podyplomowe składają następujące dokumenty:
- ankieta osobowa (podanie o przyjęcie na studia) – podpisywana elektronicznie w systemie IRK
- klauzula RODO dla uczestników studiów podyplomowych – podpisywana elektronicznie w systemie USOS
- kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (Oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu w sekretariacie przed rozpoczęciem zajęć)
- w przypadku gdy kandydat legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych uzyskanym za granicą:
- poświadczenie dyplomu ukończenia studiów wyższych w formie legalizacji lub apostille;
- tłumaczenie przysięgłe dyplomu na język polski;
- zaświadczenie o uznaniu dyplomu ukończenia studiów wyższych wydanego za granicą lub oświadczenie kandydata o obowiązku dostarczenia takiego zaświadczenia w ciągu 30 dni od dnia jego uzyskania (w przypadku gdy dyplom ukończenia studiów wyższych podlega obowiązkowi nostryfikacji – zaświadczenie o nostryfikacji dyplomu albo oświadczenie kandydata o obowiązku dostarczenia zaświadczenia o nostryfikacji dyplomu w ciągu 30 dni od dnia jego uzyskania).
Po zakwalifikowaniu na studia wszystkie dokumenty muszą zostać wgrane do systemu IRK.
Warunki przyjęcia:
O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje kolejność zgłoszeń.
Planowany termin rozpoczęcia zajęć: listopad 2024
OPŁATY
Warunkiem podjęcia nauki (po przyjęciu na studia podyplomowe) jest wniesienie opłaty za studia. Wpłaty należy dokonywać na indywidualne konto słuchacza, w ustalonych terminach.
3250 zł – opłata jednorazowa za semestr
6500 zł – koszt studiów płatność jednorazowa
Opłata wnoszona w całości za każdy semestr lub pełna opłata za studia podyplomowe jest niższa o 5 % od opłaty wnoszonej w ratach.
6825 zł – koszt studiów płatność w ratach
3415 zł – płatność za semestr w ratach:
za I semestr:
I rata: 1127 zł do 7 dni od daty rozpoczęcia studiów
II rata: 1127 zł płatna do 15 listopada 2024 r.
III rata: 1161 zł płatna do 15 grudnia 2024 r.
za II semestr:
I rata: 1127 zł płatna do 5 marca 2025 r.
II rata: 1127 zł płatna do 15 kwietnia 2025 r.
III rata: 1161 zł płatna do 15 maja 2025 r.
KONTAKT
Kierownik studiów
dr hab. Iwona Jelonek, prof. UŚ, MBA
e-mail: iwona.jelonek@us.edu.pl
Zastępca kierownika studiów
dr Zbigniew Jelonek
e-mail: zbigniew.jelonek@us.edu.pl
Sekretariat
Radosława Tomaszewska
e-mail: radoslawa.tomaszewska@us.edu.pl
tel. 32 368 94 48
Wydział Nauk Przyrodniczych
Instytut Nauk o Ziemi
ul. Będzińska 60, pokój 1320
41-200 Sosnowiec
tel. 32 386 94 00
Centrum Studiów Podyplomowych
ul. Uniwersytecka 4, pokój B.033
40-007 Katowice
tel. 32 359 23 47